Proto-Narrative
Прото-рассказ - еще несвязный текст или диаграмма или образ, которые могут служить основой для нарратива.
Прото-нарратив - Proto-Narrative
Ключевая работа - Sack G.A. Character Networks for Narrative Generation: Structural Balance Theory and the Emergence of Proto-Narratives // Complexity and the Human Experience: Modeling Complexity in the Humanities and Social Sciences / под ред. P.A. Youngman, M. Hadzikadic. : CRC Press, 2014. С. 81 – 104.
White suggests that social ties ought to be thought of multi-dimensionally in terms of “netdoms”: “‘dom’ from domain of topics and ‘net’ from network relations.” When two social agents encounter one another, they struggle for recognition and status by “switch[ing] from netdom to netdom, finding footings in different networks in differing domain contexts.” Two co-workers, for example, might initially relate to one another professionally, but then switch between political, religious, or even romantic domains as the social tie between them evolves. The more “netdom switchings” occur, the more complex and nuanced the relationship between the identities becomes. Over time, these switchings settle down into a stable tie that is comprehended by the participants via a “story”. A story is a tie placed in context. Stories structure switchings into accounts with a beginning, middle, and end; so story-making frames social time. . . These relations are characterized by stories told in and about them with meanings drawn from the switchings between netdoms. . . A network can be traced as similar stories appear across a spread of dyads.
- social networks emerge only as ties mesh with stories
- White H.C. Identity and Control: How Social Formations Emerge. : Princeton University Press, 2008. 453 с.
Программа как генератор истории-рассказа
In Growing Artificial Societies (1996), the authors describe how their now canonical Sugarscape model, originally constructed to study the emergence of wealth inequality, can generate “protohistories”— schematic social and cultural histories in which individuals agglomerate and form tribes, battle, and trade.
Although they do not use the term, Epstein and Axtell argue, in effect, that each run of the Sugarscape model is analogous to an historical narrative. Although simulations such as Sugarscape are now widely used in the social sciences, practitioners rarely if ever discuss the idea that the temporal progression of a simulation can be treated as a narrative. Epstein and Axtell emphasize moreover that they “grow this history ‘from the bottom up.”’
That is, their proto-historical narratives are complex adaptive systems (CAS) displaying the property of emergence.
Structural balance models provide a similarly CAS-based approach to narrative generation. Unstable triads update based on local stability rules, yet produce a narrative chain of events tracing the formation of global network structures (see the discussion of “social mitosis” below).
В следующей книге Epstein J.M. Generative Social Science: Studies in Agent-Based Computational Modeling. : Princeton University Press, 2012. 643 с. Эпштейн показывает модель и там на экране воссоздается некая прото-история и он спрашивает аудиторию - А на что это похоже? И из зала, где собираются обычно на семинар люди совсем разных профессий, ему говорит кто-то - Это мне напоминает Анасази - https://ru.wikipedia.org/wiki/Анасази
https://www.technologyreview.com/s/400048/artifical-societies/
In Growing Artificial Societies Epstein and Axtell describe how their Sugarscape model can generate protohistories — schematic social and cultural histories in which individuals agglomerate and form tribes, battle, and trade. Sack wrote that Epstein and Axtell argue, in effect, that each run of the Sugarscape model is analogous to an historical narrative.
Джошуа Эпштейн и Роберт Акстелл разработали компьютерную модель с помощью которой они собирались исследовать различные общественные феномены. У них там были жуки, которые могли перемещаться в поисках сахара, накапливать этот сахар, передавать его по наследству - в общем оказалось, что из простых правил запросто формируется сложное общественное поведение. И у них в книжке про выращивание искусственных обществ возник этот термин proto-history - как такая история искусственного общества, которая может быть интерпретирована по разному.
Сак утверждал, что Эпштейн трактовал эту прото-историю и как прото-нарратив - рассказ об агентах, который может служить основой для понимания общественных отношений, которые складываются между множеством агентов, следующих простым правилам и в результате возникает такой системный эмерджентый эффект. Собственно и в моделях НетЛого возникают такие прото-рассказы и они могут служить основой для понимания разных феноменов, например, то что мы наблюдаем на экране - это то как из простых действий с палочками собирается термитник. Из встретил палочку возьми, идешь с палочкой и встретил палочку - положи - возникает феномен создания одного единственного круглого термитника, для создания которого никакие дополнительные правила не нужны. И как Ури Виленский рассказывал - мы же простые математики, нас социальные конструкции мало волновали - а люди как видят такое начинаю говорить про капитализм, эффект Матфея, предпочтительное присоединение. Что мне тут кажется интересным - мы можем выделить важные паттерны коллективного поведения и потом их использовать в другой ситуации - вот здесь один термитник собирается, но происходит это очень медленно, потому что они не видят ничего вокруг. Сложный феномен термитника возникнет и так, но если бы они могли видеть, что происходит вокруг, то собрали бы результат значительно быстрее. Это к положению Хайека о видении поля
Запись игры (шахматы) как прото-нарратив
Pablo Gervás argues for the value of chess as a narrative generation mechanism:
Chess provides a finite set of characters (pieces), a schematical representation of space (the board), and time (progressive turns), and a very restricted set of possible actions. Yet it also allows very elementary interpretations of game situations in terms of human concepts such as danger, threat, conflict, death, survival, victory or defeat, which can be seen as interesting building blocks for story construction.
Игра в шахматы предоставляет ограниченный набор персонажей (фигуры), схематическое представление пространства (игровая доска) и времени (последовательность ходов) и очень ограниченный набор возможных действий. Тем не менее, игра также позволяет очень реализовать интерпретацию игровых ситуаций с точки зрения человеческих понятий, таких как опасность, угроза, конфликт, смерть, выживание, победа или поражение, которые можно рассматривать как интересные строительные блоки для построения рассказа.
В нескольких работах поддерживается идея о том, что в основе прото-нарратива может быть модель
- Cegielski W.H., Rogers J.D. Rethinking the role of Agent-Based Modeling in archaeology // Journal of Anthropological Archaeology. 2016. Т. 41. С. 283–298.
Like chess and sports, dynamic network models such as structural balance could provide a narrative generation mechanism to complement corpus analysis. They possess the added advantage of supporting social behaviors that are more complex than direct competition or physical conflict.
Automatically Learning to Tell Stories about Social Situations from the Crowd Boyang Li, Stephen Lee-Urban, Darren Scott Appling, and Mark O. Riedl
Динамическая социограмма как proto-narrative
abm - агентное моделирование
Средства для создания и поддержки нарратива
https://vue.tufts.edu/gallery/narrative-construction.cfm - Visual Understanding Environment (VUE) as a Tool for the Construction of Narrative - как средство создание и редактирование диаграмм связей служит средством создания нарратива
сложная многоходовка Learning Society -> Self-determination -> System Thinking --> Narrative as a cognitive tool for situated understanding --> Dynamic sociograms as proto-narratives -->